Piotr Śliwiński

Jak korzystać z GPS, żeby dotrzeć do celu i co zrobić, żeby „dowozić” swoje cele?

POZOSTAŁE — 06 Listopada 2018

Czy znasz taki GPS, który doprowadzi Cię do jakiegokolwiek miejsca jeśli nie podasz lub nie wpiszesz danych tej lokalizacji?

Mało tego, nawet jeśli wpiszesz jakieś miasto i doprowadzi Cię tam nawigacja to nadal jesteś daleko od miejsca docelowego, którym będzie konkretny dom, sklep czy nawet osiedle.

Kiedy masz szansę trafić na miejsce?

Dopiero wtedy, gry określisz je najbardziej precyzyjnie jak się da, a w tym przypadku będzie to województwo, miasto, nazwa ulicy i numer domu.

Po co ja o tym piszę?

Miejsce, do którego chcesz dotrzeć to nic innego jak cel, który sobie stawiasz, a przykład GPS i dotarcie do miejsca docelowego świetnie to obrazuje.

Twoim celem może być zmiana pracy, uruchomienie własnego biznesu, powiększenie swoich zarobków, nauka języka czy zakup nowego auta...

Znacznie zwiększasz sobie szanse na osiągnięcie tego celu jeśli zbudujesz odpowiednie założenia.

Co zatem powinieneś uwzględnić określając swoje cele?

Pomoże Ci w tym bardzo popularny i efektywny model SMART, a jego zastosowanie pozwoli Ci efektywnie osiągać cele.

Być może już o nim słyszałeś i jeśli korzystasz z niego na co dzień to nie trać czasu i przejdź do innego artykułu w naszym serwisie.

Jeśli jednak o nim nie słyszałaś/-eś lub zapomniałaś/-eś jego założenia to już spieszę z pomocą i o nich przypominam.

Są różne interpretację akronimu SMART, a ja przedstawiam Ci ten, który wg mnie najlepiej oddaje jego sens i znaczenie:

S (specific)

Zdefiniuj swój cel tak konkretnie jak tylko jest to możliwe. Określ co masz zrobić oraz kto i w jakim zakresie może Ci w tym pomóc (jeśli taka pomoc będzie Ci potrzebna - i od razu pamiętaj, żeby nie bać się delegowania zadań!).

M (measurable)

Określ mierzalne kryteria, które pozwolą Ci ocenić czy Twój cel jest zrealizowany. Spróbuj wskazać elementy, które są na tyle mierzalne, żebyś mógł monitorować poziom realizacji swojego celu. Tylko poprzez określenie odpowiednich parametrów będziesz miał pewność, że cel został osiągnięty.

A (achievable)

Cel musi być osiągalny. Znam wiele firm, które stawiają przed swoimi pracownikami nierealne cele np. oczekują gigantycznych wzrostów sprzedaży bez wsparcia marketingowego i poszerzania zespołów sprzedażowych. Co to powoduje? Ludzie nie traktują celu poważnie i nawet nie próbują go zrealizować. Tak samo może być z Twoim celem. Sprawdź czy posiadasz odpowiednie zasoby i umiejętności, a jeśli tak to pozostaje z nich teraz skorzystać!

R (relevant)

Czy cel jest dla Ciebie naprawdę istotny? Czy jesteś pewny, że warto go zrealizować? Odpowiedz sobie na pytanie po co i dlaczego chcesz go osiągnąć? Zapisz odpowiedzi i argumenty, które pojawiły się po zadaniu powyższych pytań. Jeśli już na tym etapie wygenerujesz w sobie odpowiednią motywację, a dodatkowo zapiszesz sobie argumenty, które za nią stoją, to w sytuacjach zwątpienia i trudności, które napotkasz na drodze w kierunku realizacji celu, będziesz miał w nich wsparcie i ciągłą motywację.

T (time-bound)

Określ dokładnie termin, który sobie wyznaczasz na realizację celu. Wskaż konkretny rok, miesiąc i dzień na jego osiągnięcie. Pozwala to na odpowiednie rozplanowanie działań, które pomogą po niego sięgnąć. Te działania mogą mieć charakter jednorazowy, ale również mogą składać się na długi proces, którego finałem jest osiągnięcie celu. Jeśli zamiast wskazania konkretnej daty powiesz sobie „za jakiś czas”, „później”, „jak będzie wolna chwila” to istnieje duże ryzyko, że ten moment nigdy nie nastąpi.

Jest jeszcze jeden istotny element, na który zwracam uwagę pracując z moimi klientami coachingowymi i mentoringowymi, a tutaj napiszę o tym, żebyś i Ty zwrócił/a- na to swoją uwagę.

Zapisuj swoje cele (oczywiście najlepiej w modelu SMART!)! Zapisanie ich sprawi, że będziesz z nimi bardziej związany, będziesz do nich wracał i będziesz mógł sprawdzić poziom ich realizacji.

Być może na tym etapie pojawiły się u Ciebie przemyślenia, które wskazują na to, że masz jakieś cele, a może nawet są Twoimi niespełnionymi marzeniami i wizjami, ale nie wiesz co zrobić i jak do nich podejść, żeby je osiągnąć.

Nie zawsze jest to łatwe, ponieważ nie zawsze dysponujemy odpowiednimi zasobami i nie zawsze jesteśmy na tyle zdeterminowani, a później konsekwentni i wytrwali, żeby podążać za swoimi celami.

Chciałbym Cię jednak uspokoić – jest z Tobą wszystko ok! Mając za sobą doświadczenia współpracy z setkami ludzi jestem przekonany o tym, że właśnie tak funkcjonuje zdecydowana większość naszej populacji.

Jeśli jednak czujesz, że Twoje cele są dla Ciebie naprawdę ważne, a ich realizacja spowoduje, że będziesz szczęśliwy i spełniony jako człowiek, przedsiębiorca, manager, pracownik etc. to skorzystaj z formularza kontaktowego lub napisz maila (kontakt@managerzglowa.pl) i możemy nad tym wspólnie popracować.

Na pewno Ci się to przyda. A może również pomoże Twoim znajomym?

Udostępnij ten wpis w swoich social mediach!

Zapisz się do NEWSLETTERA „Managera z Głową” i jako pierwszy dowiaduj się o nowych wpisach, webinarach, szkoleniach oraz wydarzeniach rozwojowych dla managerów. Pamiętaj - „Nie ma managera bez dobrego newslettera!

Piotr Śliwiński — autor wpisu

COACH, KONSULTANT BIZNESU, BLOGER.

Udostępnij wpis
i podziel się ze znajomymi!
×