Skoncentrujmy się jednak na kluczowych kompetencjach, postawach i działaniach, które są szczególnie znaczące w sytuacji kryzysu.
Istotna jest odwaga i umiejętność podejmowania trudnych decyzji - w tym elemencie szczególnie ważna będzie koncentracja na procesie decyzyjnym, w którym nie mogą dominować emocje, a cała uwaga powinna być skierowana na analizę liczb, wyników, faktów i realnych zagrożeń.
Kluczowe jest, żeby zwalczać sytuację kryzysową w jej jak najwcześniejszej fazie - brak szybkiej reakcji na pierwsze niepokojące sygnały i zwlekanie z podejmowaniem decyzji, a w konsekwencji opóźnianie procesu wdrożenia najbardziej optymalnych rozwiązań jedynie pogarsza sytuację, w której jesteśmy.
W sytuacji kryzysu manager bierze odpowiedzialność nie tylko za wyniki biznesowe, ale także za ludzi, którymi zarządza. W tym elemencie niezwykle ważna będzie odpowiednia komunikacja z zespołem. Powinna być oparta na uczciwym przedstawieniu sytuacji, w której znalazła się organizacja. Warto jest przeprowadzić indywidualne rozmowy z pracownikami, które gwarantują stabilizację i dają bezpieczeństwo.
Nie można dopuścić do tego, żeby osoby zatrudnione musiały domyślać się jakie będą dalsze losy firmy i na ile sytuacja kryzysowa może im zaszkodzić. Brak otwartego dialogu powoduje, że pracownicy bardzo często budują swoje scenariusze i dbając o własny interes decydują się na kroki, które nie tylko nie poprawią kondycji przedsiębiorstwa, a wręcz wyrządzą mu jeszcze większą krzywdę (np. grupowe odejścia z pracy).
Odpowiednie i świadome zarządzanie ryzykiem powoduje, że w znaczącym stopniu chronimy się przed kryzysem. Oczywiście są takie zagrożenia, które będą łatwo przewidywalne i większość organizacji jest na nie przygotowana, ale są też takie, których przewidzenie jest wyjątkowo trudnym wyzwaniem i myślę, że najlepszym przykładem, który mieści się właśnie w tych kategoriach jest pandemia koronawirusa.
Oczywiście jak to zazwyczaj bywa, podobnie jest w sytuacji obecnego kryzysu, jedni managerowie będą widzieli w nim jedynie ograniczenia, podczas gdy inni zaczną dostrzegać nowe szanse i możliwości.
Wystarczy spojrzeć na okres „narodowej kwarantanny”, podczas której wiele biznesów przeżyło swój rozkwit w internecie. I tak oto były prywatne kliniki medyczne, które na cały ten czas zamknęły się przed światem, podczas gdy inne zaczęły sprzedawać konsultacje lekarskie on-line. Były szkoły językowe, które miały puste klasy i brak uczniów, a były i takie, które wdrożyły zajęcia on-line. Takich przykładów można przedstawiać wiele, ale różni ich ciągle jedno i to samo - jedni managerowie skoncentrowali się na ograniczeniach, a inni dostrzegli nowe możliwości.
„Jeśli chcesz pokoju, przygotuj się do wojny”
to przysłowie łacińskie pochodzące od Flawiusza Wegecjusza, bardzo klarownie podpowiada nam w jaki sposób możemy bronić się przed kolejnym kryzysem. Właśnie dlatego przedsiębiorcy powinni skoncentrować się na możliwości dywersyfikacji przychodów, szukaniu nowych strumieni docierania do Klienta i nowych form realizowania sprzedaży, aż w końcu przygotowaniu odpowiedniej analizy związanej z potencjalnym ryzykiem oraz wypracowaniu takich rozwiązań, które będą zabezpieczały ich w przyszłości.