Piotr Śliwiński

Czy istnieje manager wszechwiedzący?

Zarządzanie zespołem — 17 Pażdziernika 2018

Czy osoba, która pracuje na stanowisku kierowniczym musi zawsze i wszędzie wiedzieć wszystko? Musi, to jest jego obowiązek i chyba nikt nie będzie z tym dyskutował!? Przecież właśnie po to została lub został kierownikiem. 

A jednak nie, a jednak jest inaczej.

Nikt z nas nie wie i nie będzie wiedział wszystkiego, dlatego najpierw sami dajmy sobie na to przyzwolenie, a później również bądźmy bardziej wyrozumiali dla innych.
MANAGER Z GŁOWĄ

Niezależnie od tego jakie szkoły skończyliśmy i jakie mamy za sobą doświadczenia życiowe i zawodowe, nie jesteśmy w stanie mieć pełni wiedzy. Naturalnie, że są pewne liczby, cele, wyniki, wiedza merytoryczna oraz konkretne kompetencje, które są pożądane do odpowiedniego zarządzania na danym stanowisku, ale nie jest tak, że manager zawsze i wszędzie musi wiedzieć wszystko. 

Jeśli manager ma odpowiednie relacje ze współpracownikami to nie boją się oni go pytać o poradę, rekomendacje czy nawet o jego wizję na rozwiązanie określonego problemu. Zdarza się również, że manager zostaje poproszony o konkretną decyzję, a nie potrafi jej podjąć, ponieważ nie czuje się kompetentny lub nie czuje się na siłach, żeby tu i teraz decydować w danej sprawie.

Brak umiejętności odpowiedzenia na pytanie tu i teraz, nie świadczy źle o osobie zarządzającej, natomiast ważne jest, żeby potrafiła z tego wybrnąć. Tylko jak? 

Oto "7 elementów", które są gotową receptą na rozwiązanie problemu:

1) Powiedz swojemu rozmówcy lub zespołowi, że nie wiesz na ten moment jaka jest odpowiedź lub jaką decyzję powinieneś podjąć. Potrzebujesz się nad tym zastanowić, przemyśleć, a może nawet skonsultować to z osobą trzecią, która może Ci w tym pomóc (to bardzo często moment, w którym managerowie i przedsiębiorcy kontaktują się ze mną :)). 

2) Określ konkretny termin, w którym najpóźniej wrócisz z informacją zwrotną (jeśli Twoja odpowiedź lub decyzja jest na tyle istotna, że może mieć wpływ np. na plan realizacji jakiegoś projektu to warto zapytać, na kiedy Twoja odpowiedź jest potrzebna). Dzięki takiej komunikacji, druga strona wie kiedy uzyska odpowiedź i nie przychodzi każdego dnia z pytaniem „czy już coś wiadomo?”. 

3) Zapisz sobie w kalendarzu, telefonie lub w każdym innym wygodnym dla Ciebie miejscu treść Twojego zadania/pytania i datę, którą zadeklarowałeś jako przedstawienie odpowiedzi. 

4) Przygotuj odpowiedź/decyzję. 

5) Dotrzymaj terminu i najpóźniej w dniu, na który umówiłeś się z drugą stroną, przedstaw swoją odpowiedź lub decyzję. Zakomunikuj to osobie lub osobom, z którymi byłeś na to umówiony. Jeśli jest to większa grupa osób i nie wszyscy są tego dnia w pracy to oprócz bezpośredniej komunikacji z osobami zainteresowanymi, warto także wysłać maila do tych, którzy nie mogli uczestniczyć w spotkaniu. 

6) Jeśli nie uda Ci się określić odpowiedzi, którą powinieneś przekazać w umówionym terminie, to Twoim obowiązkiem jest poinformować o tym drugą stronę. Tak, to jest moment, w którym mile widziane jest słowo „przepraszam”, a zaraz po nim określenie nowego terminu na ustalenie odpowiedzi.

7) Nie możesz dopuścić do sytuacji, w której umawiasz się na konkretny termin, a zapominasz o sprawie lub nawet świadomie do niej nie wracasz. Możesz być pewny, że jeśli nie przygotujesz odpowiedzi to Twoi współpracownicy o tym nie zapomną, a jedynie poczują się zlekceważeni

Stosując taką komunikację unikniesz frustracji w zespole, a w zamian za to będziesz skutecznie budował autorytet managera. 

Zapisz się do NEWSLETTERA „Managera z Głową” i jako pierwszy dowiaduj się o nowych wpisach, webinarach, szkoleniach oraz wydarzeniach rozwojowych dla managerów. Pamiętaj - „Nie ma managera bez dobrego newslettera!”;)

Piotr Śliwiński — autor wpisu

COACH, KONSULTANT BIZNESU, BLOGER.

Udostępnij wpis
i podziel się ze znajomymi!
×