Jakie nawyki sprzyjają zarządzaniu sobą w czasie?

GOŚCINNE — 15 Pażdziernika 2020

Gościnny wpis autorstwa Weroniki Dudkowskiej - zapraszam do lektury!

Jakie nawyki sprzyjają zarządzaniu sobą w czasie?

Zarówno o zarządzaniu sobą w czasie jak i o nawykach napisano już bardzo wiele. Powstały nie tylko artykuły, ale książki i całe prace naukowe. Z biegiem czasu coraz dokładniej badamy ten obszar i udoskonalamy metody i techniki potrzebne do osiągnięcia sukcesu, jakim w tym przypadku będzie efektywność we własnych działaniach.

O ile my sami nie możemy zarządzać czasem jako takim, ponieważ nie jesteśmy w stanie wpłynąć na jego bieg, to mamy wiele możliwości do zarządzania sobą w czasie, czyli organizowania go jak najbardziej efektywnie.

Przedstawię poniżej kilka nawyków wartych wypracowania, które ja zastosowałam i dzięki nim osiągnęłam maksimum efektów w jak najkrótszym czasie.

PLAN DOBOWY

Jednym z wartościowych nawyków jest planowanie. Metoda ta jest bardzo prosta i efektywna. Działa w każdej dziedzinie i każdy może ją zastosować. Ważna jest tu regularność i dokładność. Po pierwsze, każdego ranka zaczynam tworzyć listę rzeczy do wykonania danego dnia. Najpierw wpisuję to, co jest najbardziej istotne i najtrudniejsze, a następnie pozostałe mniej ważne zadania. Rozdzielam również to, co mam do wykonania w pracy z tym, co powinnam zrobić w ramach obowiązków prywatnych. Po całym dniu, wyjmuję swoją listę i sprawdzam ile punktów udało się wykonać. Ważna jest, rzetelność w określaniu planów oraz uczciwość w oznaczaniu tego, co udało się zrobić.

Pomocna w osiągnięciu celu może być macierz Eisenhowera, która opiera się na ustaleniu własnych priorytetów na liście rzeczy do zrobienia, a zadania do wykonania dzieli się na cztery części, które wyznaczane są przez osie ważności i pilności.

Drugim ważnym elementem jest zasada Pareto, która mówi, że 20% wysiłku daje 80% efektu. Dzięki tej zasadzie możemy wybrać tylko te działania, które dają nam maksimum efektów, a odrzucić te, które przynoszą nam niewiele korzyści, a pochłaniają sporo czasu.

WCZESNE WSTAWANIE

Innym wartym uwagi nawykiem jest dla mnie wczesne wstawanie. Zazwyczaj jest tak, że gdy zaczynamy dzień pracy to wstajemy w ostatniej chwili, w pośpiechu odwozimy dzieci do szkoły i w ostatnim czasie wręcz "wpadamy" do miejsca wykonywania pracy. Ja zaczynam dzień od trzydziestu minut dla siebie i dzięki temu przeżywam go znacznie lepiej. Ćwiczę jogę oraz czytam i przygotowuję wymienioną powyżej listę zadań. Zachęcam Cię z miejsca, w którym ja już jestem - spróbuj tego przez jakiś czas, a gwarantuję Ci, że bardzo szybko dostrzeżesz efekty.

5 MINUT DLA CIAŁA

Nie zapominam o zdrowym ciele! Nawyk dbania o swoje ciało wpływa na moje dobre samopoczucie. Dzięki zdrowiu i pozytywnemu nastawieniu łatwiej mi utrzymać wysoki poziom koncentracji i osiągać cele. Zaczynałam od spacerów na świeżym powietrzu i pięciu minut porannych ćwiczeń. Poranne rozciąganie lub wieczorna relaksująca joga nie muszą trwać bardzo długo, ale uważaj, bo są uzależniające i szybko zmieni się w rutynę - ja właśnie tego doświadczyłam!

ROZPRASZACZE

Na koniec coś, co wydaje się być najprostsze, a jedocześnie jest według mnie bardzo ważne. Warto zlikwidować rozpraszacze! Ja określiłam czas, w którym korzystam z mediów społecznościowych, a także nie używam ich w godzinach pracy oraz podczas czasu spędzanego z rodziną. Kolejne rozpraszacze to liczne rozmowy ze znajomymi w pracy - i tutaj uwaga! - relacje są ważne i warto je pielęgnować, ale warto zadbać o to, żeby plotki i kawa nie zdominowały naszego czasu pracy.

Życzę Wam powodzenia w nauce zarządzania sobą w czasie!

Weronika Dudkowska 
WD Consulting

(uczestnik społeczności "Managerowie z Głową")


Udostępnij wpis
i podziel się ze znajomymi!
×